Menu

agenda

afgelopen evenementen

agenda & nieuws

15.10.20—19:00    KASKlezing Jonas Staal Online lezing

Jonas Staal zal niet naar  MIRY Concertzaal kunnen komen door de verstrengde Nederlandse coronamaatregelen. We verhuizen de KASKlezing naar de digitale sfeer. Wie een ticket geboekt had, ontvangt een link voor de ZOOM webinar. Je kan de lezing ook volgen op de KASKlezingen facebookpagina en via youtube.

Jonas Staal is beeldend kunstenaar. In zijn werk onderzoekt Staal de relatie tussen kunst, democratie en propaganda. Wat is de betekenis van de staat in de 21ste eeuw, aan welke regels en wetmatigheden houden zij zich, of juist niet, en op welke manier kan kunst dienen om deze mechanismen te ontmaskeren en te veranderen? Hoe domineren oude staten de wereld en is er ruimte voor alternatieve emancipatorische bestuursvormen?


De zoektocht naar een nieuwe betekenis van de staat leidde tot projecten zoals New Unions (2016-doorlopend), een artistieke en politieke campagne die vertrekt van de huidige politieke, economische, humanitaire en ecologische crisis van Europa met als doel vertegenwoordigers van trans-democratische bewegingen en organisaties bijeen te brengen om scenario's voor nieuwe toekomstige bestuursvormen te ontwikkelen. De ontoereikendheid van huidige systemen plaatst hij in het gebrek aan verbeelding binnen de bestaande samenlevingen. De rol van kunst wordt zo een fundament om te reflecteren over de mythe van de natiestaat en de vraag te stellen op welke manier artistieke verbeelding kan bijdragen aan het tot stand brengen van radicale alternatieven. In samenwerking met progressieve politieke partijen en pan-Europese bewegingen werkt Staal middels de campagne aan alternatieve parlementen op verlaten olieboorplatforms en stadions. De tentoonstellingsruimte wordt als zodanig omgevormd tot het artistieke model van een nieuw campagnehoofdkwartier. 

In reactie op de Oorlog tegen Terreur en haar uitsluitingsmechanismen in de vorm van zogeheten zwarte lijsten, creëerde Staal de artistieke en politieke organisatie New World Summit (2012-doorlopend). Met dit platform ontwikkelt hij alternatieve parlementen in kunstinstituten, theaters en publieke ruimte, waar stateloze organisaties en groepen op internationale terreurlijsten bijeen komen om na te denken over alternatieven op de kapitalistische democratie. Eén de organisaties waar Staal veelvuldig mee werkt is de Koerdische beweging in Rojava, een autonome regio in het noorden van Syrië, waar de kunstenaar meerdere jaren actief is. In deze regio is een alternatieve “stateloze democratie” opgericht, waarvoor Staal de opdracht kreeg van de om een alternatief volksparlement te ontwerpen die opende in 2018. Door de doorlopende burgeroorlog in Syrië, de terreur van IS en de recente invasie van Turkije staat de autonome regio en hun alternatieve samenleving nu onder extreme druk. 

In deze lezing gaat Staal dieper in op zijn praktijk: op de rol van kunst in het zichtbaar maken van onderdrukkende systemen, en op de rol van artistieke verbeelding in het ontwikkelen van alternatieve emancipatorische samenlevingsvormen.

Biografie

Jonas Staal is een beeldend kunstenaar die zich in zijn werk bezighoudt met de relatie tussen kunst, propaganda en democratie. Hij is de oprichter van de artistieke en politieke organisatie New World Summit (2012) en de campagne New Unions (2016). Met BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht, is hij mede-oprichter van de New World Academy (2013-16), met Florian Malzacher leidt hij momenteel het utopische trainingskamp Training for the Future (2018) en met Laure Prouvost is hij mede-bestuurder van de Obscure Union (2017-heden). Recente tentoonstellingsprojecten zijn onder andere Art of the Stateless State (Moderna Galerija, Ljubljana, 2015), After Europe (State of Concept, Athene, 2016), The Scottish-European Parliament (CCA, Glasgow, 2018) en Museum as Parliament (met de Democratic Federation van Noord-Syrië, Van Abbemuseum, Eindhoven, 2018-heden). Zijn projecten zijn veelvuldig tentoongesteld op locaties als het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Moderna Museet in Stockholm, evenals de 7e Berlijnse Biënnale (2012), de 31e Biënnale van São Paulo (2014), de Architectuurtriënnale van Oslo (2016) en de Biënnale van Warschau (2019). Recente publicaties en catalogi zijn onder meer Nosso Lar, Brasília (Jap Sam Books, 2014), Stateless Democracy (Met co-redacteuren Dilar Dirik en Renée In der Maur, BAK, 2015), Steve Bannon: A Propaganda Retrospective (Het Nieuwe Instituut, 2018) en Propaganda Art in the 21st Century (The MIT Press, 2019). Staal voltooide zijn doctoraatsonderzoek naar propagandakunst aan het PhDArts-programma van de Universiteit Leiden.